באמצע החודש (ינואר, 2019) נכחתי בוועידת הקמעונאות השנתית הגדולה בעולם NRF 2019 שמתקיימת בניו יורק. ועידה זו היא הזדמנות יוצאת דופן להביט בתעשיית הקמעונאות העולמית מכל הכיוונים והזוויות ולהבין לאן הולך השוק ומהן המגמות העיקריות המסתמנות בו.

ראשית, ניתן לומר כי תחום הקמעונאות אשר בעבר נחשב היה לאפרורי ולמיושן הפך לתחום ענין מרכזי מבחינתם של אנשי טכנולוגיה אשר הגיעו בהמוניהם והביאו את מרכולתם אל היריד. כל החברות הגדולות בעולם הטכנולוגיה נכחו בכנס (SAP, Salesforce, Microsoft, Samsung,Fujitsu  ועוד רבות אחרות) ובכל אחת הוצגו הפיתוחים החדשים והמרגשים בתחום הקמעונאות.

הטכנולוגיה נכנסת לכל תחומי העיסוק בשוק הקמעונאות ובאה לתת מענה לכל צורך שהוא – שיווק, מכירות, ניהול מדף, שירות, התייעלות וחסכון בכוח אדם, חסכון בתורים ושיפור חווית הקנייה.

בניגוד למה שנהוג לחשוב, החנויות הפיסיות לא צפויות להיעלם מן העולם. הן אף צפויות דווקא להמשיך ולהתפתח ולצמוח, אולם זאת תחת תפקיד אחר. חנויות פיסיות כבר לא ישמשו רק כנקודת מכירה (משום שממילא ניתן לבצע מכירה בכל מקום, באמצעות הרשת), אלא ישמשו חלק מסיפור שאותו תרצה החברה לספר. ככל שהחנויות הפיסיות יוכלו לתמוך באותו סיפור שתרצה החברה לספר – הן תתקיימנה ואף ההשקעה בהן תגדל.

אמזון וענקיות האינטרנט האחרות תמשכנה לצמוח ולאתגר כל שחקן בכל תחום אליו הן נכנסות. ההערכות הן כי ב- 2020 אמזון, עליבאבא ואי ביי יהוו ביחד כ- 40% מסך המסחר המקוון הגלובאלי. בניגוד למה שנהוג לחשוב, אמזון כבר לא מפסידה בקמעונאות. היא מרוויחה והרבה, כבר 12 רבעונים ברצף כך שהטענה כאילו מקור הרווח של החברה הוא שירותי הענן ושהם מסבסדים את פעילות הקמעונאות שלה – היא לא נכונה.

מודל שיתפוס תאוצה מתגברת בשנים הבאות הוא מודל המנוי (Subscription) – לפי מודל זה, הלקוח משלם דמי מנוי שנתיים ומקבל שירותים באופן שוטף מהחברה. דוגמא טובה למודל זה הוא שירותי ה- Prime של אמזון. הלקוח מצד אחד כבר לא צריך לזכור להזמין ולבחור את הספק כי באופן אוטומטי ברגע שנגמר לו המוצר – המנוי גורם לכך שהספק (הקמעונאי) מספק לו את המוצר. מבחינת הקמעונאית מדובר בהזדמנות הנוצרת מחיבור מתמשך ללקוח ומצד שני מדובר במחוייבות משום שאי עמידה בהבטחה תיצור משבר אמון גדול עם הלקוח.

עולם התשלומים עומד להשתנות. בסין התשלומים הדיגיטליים כבר מצויים בצמיחה דרסטית ובעולם המערבי עדיין מצויים מאחור. תחום זה צפוי ללכת ולגדול גם במדינות ארה"ב ואירופה בשנים הקרובות וזאת ממקום של נוחות וקלות השימוש מצד הצרכן והירידה בשימוש במזומן מאידך.

נושאים מרכזיים נוספים שנדונו בכנס ועומדים לתפוס מקום משמעותי בפיתוחים טכנולוגיים שישנו את עולם הקמעונאות הם – רב ערוציות (Omni channel),  דיגיטליזציה של נקודת המכירה (POS), בינה מלאכותית (AI) שנכנסת לכל מקום, האינטרנט של הדברים (IOT), קיימות (Sustainability) שהולכת ותופסת מקום משמעותי שהולך וגובר לצד דיון על השפעה חברתית וסביבתית של תאגידים ועולם השירות – הקמעונאי כבעל ערך בתחום השירות (להבדיל מתחום המכירות).

לסיכום ניתן לומר, כי כולם מבינים שתחום הקמעונאות העולמית עובר שינוי. ממקום של ציבור מחבר בין ספקים ללקוחות, הקמעונאי עובר למקום של יצירת ערך. ככל שערך זה יהיה מבודל ומובהק יותר מבחינת הלקוח כך המקום העתידי של הקמעונאי מובטח. החוויה בשטח (הן הפיסי והן האינטרנטי) תהיה מושפעת יותר ויותר מטכנולוגיות אשר ייכנסו ויחליפו את האדם בביצוע פעולות שערך אנושי לא נדרש בהן (למשל מילוי מדפים וספירת מלאי). עם זאת, ערך אנושי אשר יבוא לידי ביטוי בסיפור, בשירות או בריגוש הלקוח – יהיה זה אשר יקבע מי ינצח ומי יפסיד. מכירת מוצרים בלבד OUT – יצירת חוויה, שירות וריגוש – IN.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות